W Przedszkolu w Trzcainie odbyło się zajęcie dla nauczycieli z Zespołu Samokształceniowego Szkoły Podstawowej w Trzcanie. Zajęcie to jest przykładem integracji Przedszkola ze Szkołą.
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla dzieci 5-6 letnich prowadzonych przez J. Mazurkiewicz
Temat: Tydzień to 7 dni-posługiwanie się nazwami dni tygodnia z zachowaniem właściwej kolejności.
Cel główny: stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
Cele operacyjne: - dz. potrafi określić bieżący dzień - wskazać nazwę dnia za tydzień - rozumie rytm powtarzania dni w każdym tygodniu - umie wskazać liczby: 1,2,3,4,5,6,7 - stosuje liczebniki główne i porządkowe - potrafi rozwiązać zagadkę - umie bawić się przy muzyce - potrafi dokończyć zdanie - potrafi wycinać
Metody: słowne, praktycznego działania, relaksacyjno-koncentrujace, twórczego myślenia, Dennisona. Formy: zbiorowa, indywidualna Pomoce: kalendarze ścienne , stojące, kieszonkowe, ilustracje, sylwety symbolizujące dni tygodnia, cyfry od 1-7, kartki papieru, nożyczki, flamastry, pacynki.
Przebieg: Powitanie-Kiedy się z sobą witają bobry, to mówią do siebie dzień dobry. 1. Oglądanie kalendarzy różnego typu (ścienne, zrywane, kieszonkowe, stojące biurowe). - wypowiadanie się dzieci do czego potrzebne są kalendarze, - odszukiwanie w kalendarzu aktualnego miesiąca i dnia , określenie daty, utrwalenie nazw miesięcy. 2. Opowiadanie nt. Co robi Ula w kolejnych dniach tygodnia? na podstawie obrazków. - nazywanie dni tyg. przeliczanie liczebnikami głównymi i porządkowymi. 3. Słuchanie wiersza ,,Jak mówią dni tygodnia” z jednoczesnym wskazywaniem sylwet dni tygodnia.
4. Rozwiazywanie zagadki Kto z was prędko mi powie jak jednym słowem nazwać 7 dni? 5. Przeliczanie sylwet symbolizujących dni tygodnia od lewej do prawej i odwrotnie. 6. Rozmowa nt. kolejnych dni tygodnia. - jaki dzień tydzień rozpoczyna? - jak nazywa się 2 dzień tygodnia,4,6,7? 7. Zabawa,,Chowany z dniami tygodnia” Dz. się odwracają na chwilę, a nauczyciel zakrywa kartka jedną sylwet. Gdy się odwrócą N. pyta: Jaki dzień tygodnia się schował? 8. Zabawa ,,Dni tygodnia tańczą” Dz. cwałują w kole i na melodię krakowiaka wyśpiewują słowa: Przecież jest karnawał kręćmy się wesoło wszystkie dni tygodnia niech się bawią w koło. Gdy się zatrzymają, N. wchodzi środka koła i klaszcze w dłonie określoną ilość razy np.1klaśnięcie wchodzą do środka dzieci poniedziałki, 2 klaśnięcia wchodzą dzieci wtorki itp. (N. wcześniej wyznaczył, które dzieci będą poniedziałkiem ,wtorkiem itp.) 9. Zabawa ,,Dokończ zdanie”(metoda twórczego myślenia) W poniedziałek pójdę do……… We wtorek mama kupi………… Tato zabierze mnie w środę do…….itp. Przypięcie napisu –tydzień to 7 dni. 10. Utrwalenie cyfry 7 w zabawie ruchowo-naśladowczej ,,Magiczna liczba 7” 11. Rysowany wierszyk-dzieci siedzą w kole i rysują to, o czym mówi N. W poniedziałek słonko we wtorek deszcz leje w środę bardzo zimno w czwartek wicher wieje w piątek znów deszcz pada w sobotę słonko świeci w niedzielę cieplutko-radują się dzieci. 12. Ćwiczenie energetyzujące ,,Kapturek myśliciela Dennisona”, ,,Leniwe ósemki”. 13. Zabawy prowokacyjne ,,Co by było gdyby we wtorek spadł różowy śnieg?” 14. W świecie wyobraźni –metoda relaksacyjno-koncentrująca, aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji. 15. Wykonanie sylwet symbolizujących dni tygodnia-omówienie kolejności czynności. Praca dzieci przy stolikach. 16. Ocena wykonanych prac. 17. Pożegnanie: Kiedy się bóbr z bobrem rozstaje to do widzenia mówią nawzajem.
Opracowała: Jolanta Mazurkiewicz Przedszkole w Trzcianie |